PROGRAM TRANSISI DAN GURU PENYAYANG SKMJ 2013

 

 

PROGRAM TRANSISI DAN GURU PENYAYANG SEKOLAH KEBANGSAAN MATANG JAYA 2013.

PENGERUSI :              ENCIK SHARKAWI BIN ANNUAR

NAIB PENGERUSI :   PUAN ROHANAH BT HJ KUHAMMAD (PK 1)

                                        PUAN NAIMAH BT MATARANG (PKHEM)

                                        ENCIK AWANG BASUANDI BIN AWANG AHMAD (PKK)

 SETIAUSAHA       :    PUAN NOR’AZAH BT ABDULLAH

 PENYELARAS      :     PUAN AISAH BT MARACAN

 PIBG                       :    ENCIK ZAIDEL BIN BUJANG

SENARAI NAMA     GURU KELAS TAHUN1 2013

PUAN SITI AISAH BT MARACAN  (TAHUN 1 AMANAH)

PUAN MARIA KAYAN (TAHUN 1 BESTARI)

PUAN DAYANG AZLIZAWATI BT ABG JOSMANI  (TAHUN 1CEKAL)

PUAN LEE SIEW THIEN  (TAHUN 1DINAMIK)

PUAN HAJJAH NORMADIAH BT DRAHMAN (TAHUN 1 ELIT)

ISNIN 5 NOVEMBER 2012-Mesyuarat Perancangan Program Transisi  Dan Guru Penyayang Tahun 1 2013.

JUMAAT 9 NOVEMBER 2012-Perbincangan mengenai Program yang akan dilaksanakan mengikut subjek masing-masing dan menghantar lembaran aktiviti.

29 DISEMBER 2012– Menceriakan kelas Tahun 1 sebagai persiapan bagi tahun 2013, mengemas dan mewujudkan sudut-sudut pembelajaran.

1 JANUARI 2013– Persediaan mengajar bagi Tahun 2013

2 JANUARI 2013– Pelancaran Program Transisi dan Guru Penyayang .Guru besar memberikan taklimat.

25 JANUARI 2013– Majlis Penutupan Program Transisi jam 8.30 pagi.

MENGAPA KITA MENGADAKAN PROGRAM TRANSISI?

Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi, kerohanian dan jasmani murid-murid secara menyeluruh sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran  secara formal di Tahun Satu.

APAKAH TUJUAN PROGRAM TRANSISI?

Murid-murid dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, guru-guru dan kawan-kawan baru dalam masa yang singkat.

Keseluruhannya bertujuan untuk meningkatkan minat dan semangat murid-murid untuk datang ke sekolah tanpa banyak masalah.

 APAKAH TEMA PROGRAM TRANSISI?

”MINDA CERDAS MATA BERCAHAYA”

 MINDA CERDAS:

Membina dan mengaplikasi kemahiran berfikir secara aktif melalui aktiviti berkumpulan dan saling membantu di antara satu dengan lain serta penglibatan yang menyeluruh dalam aktiviti terancang menunjukkan minda yang cerdas.

 MATA BERCAHAYA:

 Dapat membina semangat dan terbentuk perasaan gembira hendak belajar bersama kawan-kawan dalam suasana, persekitaran dan guru-guru yang baru.SIAPAKAH ANGGOTA JAWATANKUASA PROGRAM TRANSISI?

 BAGAIMANAKAH MELAKSANAKAN PROGRAM TRANSISI?

PERSEDIAAN AWAL

Membuat persiapan fizikal bilik darjah dan perancangan aktiviti untuk:

  • pendaftaran murid-murid Tahun 1
  • taklimat kepada ibu bapa
  • minggu suai kenal
  • program pengajaran & pembelajaran
  • aktiviti lanjutan untuk murid-murid

 BILA PROGRAM TRANSISI PERLU DILAKSANAKAN?

MINGGU SUAI KENAL:

 Aktiviti yang berteraskan prinsip menyambung pengalaman prasekolah:

  • dan memperkenalkan sekolah kepada murid-murid Tahun 1

 MINGGU DINAMIKA KUMPULAN:

Aktiviti yang berteraskan prinsip membina hubungan mesra di kalangan murid di samping memperkenalkan persekitaran dan budaya sekolah:

  • aktiviti dinamika kumpulan
  • pengukuhan sosialisasi
  • motivasi diri
  • pemupukan nilai murni
  • pemupukan sosio-emosi

AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN

  •  murid-murid Tahun 1 sudah bersedia untuk meneruskan proses pembelajaran dalam suasana yang menyeronokkan.
  •  sudah dapat menguasai kemahiran asaS  motor kasar dan halus, bahasa, estetika, kreativiti, keagamaan dan ketatanegaraan.
  •  proses pengajaran & pembelajaran

BAGAIMANAKAH MERANCANG JADUAL WAKTU PROGRAM TRANSISI?

Masa         :    waktu 1 hingga 9  (juga rehat)

Aktiviti  1.    Mencapai matlamat:

ü   Siapa saya?

ü   Siapa kawan saya?

ü   Siapa guru-guru saya?

ü   Sekolah saya?

 Aktiviti 2.   Mencapai matlamat:

ü   Apakah yang kami dapat buat  bersama-sama?

Matlamat kolaboratif:

”kelas saya yang bersih, ceria dan seronok belajar ”

Aktiviti 3.   Mencapai matlamat:

”KAMI BELAJAR DENGAN YAKIN DAN SERONOK”

 PROGRAM TRANSISI

SET INDUKSI:

  • Bersalaman
  • Bertanya khabar
  • Ucapan tahniah
  • Beri pujian dan pengukuhan
  • Tepuk tangan untuk diri sendiri

MEMBINA HUBUNGAN:

  •  Tepuk bersatu
  •  Bersalaman dengan rakan baru di

kiri dan kanan

  •  Galak murid-murid memberi  ucapan salam dan senyuman

KENALI RAKAN:

  •   Berkumpul mengikut tinggi, saiz badan, abjad hadapan nama dsb.nya
  •   Nyanyi dalam kumpulan
  •   Murid-murid berkenalan dan bersalaman antara satu dengan yang lain

MEMBINA KUMPULAN:

  • Berkumpul mengikut tinggi rupa bentuk segi empat, segi tiga, bujur dll
  • Bersalaman dan berkenalan
  • Pertandingan berkumpulan (susun rupa bentuk supaya menjadi objek)
  • Lukis bentuk di atas kertas warna, sapukan gam dan susun cantik-cantik di atas kertas lukisan

 BERKENALAN DENGAN MESRA:

  • Duduk dalam kumpulan
  • Murid-murid bersalaman
  • Murid-murid memperkenalkan   diri
  • Haiwan kesayangan (pet)

PENUTUP DAN RUMUSAN:

  • Nyanyian
  • Tanya murid-murid tentang

aktiviti hari itu

  • Galak murid-murid datang esok
  • Murid bersalaman

( CATATAN : SITI AISAH BT MARACAN-PENYELARAS TRANSISI 2013

This slideshow requires JavaScript.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: